به ادامه مطلب مراجعه نمائید

ثبت شرکت در ۷ گام

ما سعی کردیم به زبان ساده نحوه طی کردن کلیه مراحل ثبت شرکت را در ۷ گام به شما آموزش دهیم. از این رو پیشنهاد میکنیم این مراحل ساده و در عین حال بسیار مهم را به دقت و با حوصله مطالعه کنید.

  • مرحله اول – انتخاب نوع شرکت

در نخستین قدم برای ثبت شرکت بایستی ارزیابی های اولیه را برای انتخاب بهترین نوع شرکت برای کسب و کارمان را انجام دهیم. در این مرحله همچنین با توجه به نوع انتخابی شرکت، شرکاء و اعضای شرکت را نیز باید مشخص کنیم.

در واقع اگر شرکتی نیاز داشته باشیم که در مناقصات شرکت کند بایستی نوع سهامی خاص را انتخاب کنیم، در این حالت به ۳ نفر اعضا و ۲ نفر بازرس نیاز داریم. اما اگر تعداد افراد ما ۲ نفر باشن باید به عنوان مثال شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب کنیم.

از این رو اولین مرحله برای ثبت شرکت از حساسیت بالایی برخوردار است. چون یک انتخاب خوب آینده ایی روشن برای کسب و کار ما ایجاد می کند. پیشنهاد میکنیم در اولین قدم خود حتما با کارشناسان حقوقی ما مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • مرحله دوم – انتخاب نام شرکت

در قدم دوم پس از انتخاب نوع شرکت، بایستی برای شرکت خود یک نام انتخاب کنیم، انتخاب نام شرکت نیز قلق های خاص خودش را دارد. این نام بایستی با توجه به شرایط و قوانین مورد نظر اداره ثبت شرکتها حداقل ۳ سیلاب داشته و ریشه فارسی داشته باشد تا در نهایت توسط این نهاد تایید شود.

ما در وب سایت خود مقاله ایی با عنوان “نحوه انتخاب نام برای شرکت” منتشر کرده ایم که در تمامی جوانب انتخاب یک نام درست برای شرکت را شرح داده ایم. پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه کنید.

نحوه انتخاب نام شرکت

به این نکته نیز توجه کنید که نام شرکت مبحثی کاملا جداگانه نسبت به برند و نام تجاری داری دارد. برخی به اشتباه نام شرکت را بر محصولات و خدمات خود می گذارند در حالی که این نام حمایت معنوی از برند شما ندارد و باید برای حفظ حقوقی کپی رایت نام تجاری خود برای ثبت برند اقدام کنید که در صفحه ایی جداگانه توضیحات کاملی در این خصوص داده ایم.

  • مرحله سوم – مشخصات و موضوع فعالیت

در مرحله سوم بایستی کلیه جزئیات شرکت از جمله آدرس، انتخاب سمت اعضای شرکت و همچنین مهمترین بخش آن موضوع فعالیت شرکت تعیین شود. در خصوص موضوع فعالیت باید حتما با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید تا بتوانید بهترین و کامل ترین موضوع را برای شرکت انتخاب کنید.

موضوع فعالیت شرکت محدود مجاز برای انجام فعالیت های شرکت را مشخص می کند. از این رو برای اینکه در آینده بتوانید در تمامی بخش هایی که شرکت تان پتانسیل دارد فعالیت و رشد کنید بهتر است در ابتدا این موضوعات را در اساسنامه شرکت بیاورید.

هرچند در صورتی که قبلا شرکتی داشته اید و موضوع فعالیت آن محدود بوده است می توانید با انجام تغییرات الحاق به موضوع بزنید.

  • مرحله چهارم – ثبت در سامانه آنلاین ثبت شرکتها

در این گام بعد از مشخص شدن تمامی موارد و جزئیات شرکت، با داشتن مدارک مورد نیاز از جمله تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت، اقدام به ثبت اطلاعات در وب سایت اداره ثبت شرکتها می کنیم. با درج اطلاعات در این سامانه و انتخاب نام. منتظر تایید کارشناسان اداره ثبت می مانیم.

پس از تایید و گذشتن از مرحله انتخاب نام شرکت، مشخصات اوراق اصلی شرکت در گام بعدی توضیح داده ایم را درج می کنیم و آگهی پیش نویس ثبتی را دریافت می کنیم.

  • مرحله پنجم – تنظیم اوراق شرکت

در گام چهارم تمامی موارد فوق را باید در اوراق اصلی شرکت که شامل اساسنامه ، شرکتنامه و اظهارنامه هستند تهیه و تنظیم شود. این اوراق باید طبق اصول و قواعد مورد تایید اداره ثبت شرکت ها تنظیم شده و تغییرات غیر استاندارد بدون مشورت با کارشناس حقوق می تواند باعث مردود شدن روند ثبت شرکت شود.

به شما پیشنهاد می کنیم حتما این اوراق را طبق قاعده استاندارد آن تهیه و تنظیم کنید تا از اتلاف وقت، انرژی و هزینه گزاف جلوگیری کنید.

همچنین پس از تهیه و تنظیم این اوراق ، تمامی صفحات در ۲ نسخه باید توسط اعضای شرکت به امضا برسند تا یک نسخه آن در اداره ثبت شرکت ها و یک نسخه نزد موسسین شرکت بماند.

  • مرحله ششم – ارسال مدارک به اداره ثبت

پس از تهیه و تنظیم اوراق ثبتی و همچنین دریافت آگهی پیش نویس ثبتی از سامانه، تمامی مدارک فوق را با پاکت و پوشه مخصوص اداره ثبت شرکتها که می توان از دفاتر پستی تهیه کرد به اداره ثبت شرکت ها ارسال میکنیم و منتظر تایید از طرف اداره ثبت شرکتها می شویم.

  • مرحله هفتم – گام نهایی و دریافت آگهی

در صورتی که مشخصات، اوراق و کلیه مدارک ارسالی و ثبت شده در سامانه اداره ثبت شرکتها بدون نقص و کامل به دست کارشناسان اداره برسد پس از چند روز در سامانه اداره ثبت پیام مبنی بر ثبت شدن شرکت در این اداره به دست شما خواهد رسید.

برای متوجه شدن این موضوع باید روند ثبت شرکت خود را به طور مداوم در این سامانه پیگیری کنید.

در این مرحله یک پرینت از برگه پیش نویس خود گرفته و توسط وکیل خود آگهی تاسیس شرکت خود را از اداره ثبت شرکتها دریافت خواهید کرد. البته لازم به ذکر است در این مرحله بایستی هزینه های ثبتی خود را در اداره ثبت شخصا یا توسط وکیل خود پرداخت کنید.