«یک کاری در این کشور وجود دارد که اگر وزارت تعاون نکند، هیچ دستگاه دیگری نخواهد کرد. یک کاری وجود دارد که فقط کار وزارت تعاون است. و من بر خلاف کسانی که تصور می کردند وزارت تعاون جدی نیست یا خوب است ادغام در فلان تشکیلات شود، من معتقدم نه؛ یکی از کارهای خوب دولت این است که وزارت تعاون را به وجود آورد و ... ... وزارت تعاون بسیار جدی است. و لااقل برای این مرحله از اشتغال (که ما اینقدر نیاز به اشتغال داریم) به این تعاون ما نهایت نیاز را داریم. و من خواهش می کنم از همه برادران دولت که در دولت در جهت تقویت کار تعاون نظر بدهید و بحث کنید و رای دهید. این تعاون باید تقویت شود. تعاون وجودش خیلی لازم است برای اشتغالزایی؛ به نظر من هیچ دستگاهی در این کشور امکانات و وسعت کار تعاون در بعضی از بخشها را ندارد.»

 

ادامه در ادامه مطلب ...

 

"بخش تعاون هم می تواند از لحاظ اقتصادی و اجتماعی، و حتی از لحاظ سیاسی برای کشور خیلی تعیین کننده باشد و هم در عین حال تاکنون مظلوم و مغفول عنه واقع شده است؛ این حقیقتی است...تعاون، مورد قبول و اعتقاد و اذعان حقیقی مسئولان کشور است...اعتقادم این است که اگر بخواهیم تعاون جایگاه خودش را از لحاظ اقتصادی، بخصوص در وضع کنونی کشور پیدا کند، بایستی ما حداقل ده برابر وضع فعلی، رشد و گسترش و کیفیت برای مجموعه تعاونی کشور در نظر بگیریم، یعنی هدف را باید ده برابر این قرار داد...از لحاظ محصول، از لحاظ کیفیت و از لحاظ پیداکردن مناطق نو برای فعالیت تعاونی - مناطقی که اصلاموردتوجه قرار نداشته - مجموعا باید ده برابر کار بشود. منظورم در یک برنامه بیست ساله نیست؛ بلکه اگر تلاش و همت کنید، در همین برنامه سومی که در آینده نزدیک در انتظارش هستیم، واقعا شما می توانید این گونه برنامه ریزی کنید...من وقتی در وضع کشور خودمان نگاه می کنم، می بینم یکی از چیزهایی که می تواند جلوی این بی عدالتی را به شکل منطقی و اصولی سد کند، همین کار تعاونی است. به همین خاطر است که من به تعاون اعتقاد دارم؛ نه از باب این است که دنیا تعاون را پذیرفته، یا فرضا فلان کشورها تعاون می کنند...؛ از این باب است که من می بینم در این وضعی که متاسفانه گرفتارش هستیم، تعاون در کشور ما می تواند سرانگشت گره گشایی باشد.

به نظر من، یکی از راه حل‌ها و اساسی ترین و منطقی ترین و بنیادی ترین کارهایی که می‌تواند در این کشور برای استقرار عدالت انجام بگیرد، «تعاون» است. این یک بعد قضیه است و خوشبختانه بعد دیگر قضیه هم این است که همین تعاون می تواند کشور را - بخصوص امروز - از لحاظ اقتصادی هم نجات بدهد.

من با مسئولان کشور، با رئیس جمهوری محترم، با مسئولان محترم دولت - چه اقتصادی و چه دیگران - بارها این را تکرار کرده ام و گفته‌ام که نقطه بن‌بست شکن‌مان، عبارت است از ایجاد اشتغال، آن هم از منابع نو و «تعاون» می تواند یک بازوی قوی در این راه باشد...مشکل تعاون را واقعا پیش ببرید...من توقع دارم شما بگویید که پنج هزار تعاونی بوده، حالاپنجاه هزار تعاونی شده است. آدم این گونه انتظار دارد شما آقایان بروید یک حرکت بزرگ را انجام بدهید. حالاکه آمدید مشغول این کار شدید، واقعا بروید بن بست گشایی کنید.

یکی از کارهای مهم هم همین تبلیغات است. از حرفهای من هم هر مقداری که به نفع این کار شماست، پخش بشود ولی شما به این اکتفا نکنید؛ بروید با صدا و سیما در میان بگذارید؛ ده فیلم داستانی شیرین کوتاه ده دقیقه ای در زمینه تعاون درست کنید، تا هر جوانی وقتی که نگاه کرد، تشویق و ترغیب بشود...."

گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در مشهد، یکم فروردین ماه ۱۳۹۰

بخش دوم سخنان رهبر انقلاب اسلامی در سال جدید به تبیین نامگذاری امسال یعنی سال جهاد اقتصادی اختصاص داشت.

ایشان شاخص اصلی حرکت اقتصادی را رشد اقتصادی پیش بینی شده دربرنامه پنجم توسعه دانستند و افزودند : دربرنامه پنجم ،حداقل رشد اقتصادی ۸درصد پیش بینی شده است که بهره وری نقش زیادی درتحقق این رشد خواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید براینکه مسوولان باید اهمیت ارتقای سهم بهره وری دررشد اقتصادی کشور را برای مردم تبیین کنند ، خاطرنشان کردند : ازجمله اقدامات دیگری که باید درعرصه اقتصادی کشورانجام شود عبارتند از کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال، افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و توانمند سازی بخش خصوصی با ایجاد تعاونی ها، آماده سازی زیرساخت های حقوقی و قانونی، حمایت از شکوفایی کار، ایجاد زمینه های لازم برای صرفه جویی درمواد اساسی بویژه آب مصرفی دربخش کشاورزی و مشارکت مستقیم مردم دراقتصاد.